ဆလုံမ်ိဳးႏြယ္စုမ်ာဟာ အစုအဖြဲ႕အလိုက္ ေနထိုင္ၾကသည္။ မ်ားေသာအားျဖင့္ ဘဂၤလားပင္လယ္ေအာ္၏ ကမ္းစပ္ကၽြန္းမ်ား(ၿမိတ္ကၽြန္းစု)ပတ္ဝန္းက်င္ ေလွမ်ားေပၚမွာ ေနထိုင္ၾကပါသည္။ပင္လယ္ဂ်ပစီမ်ားဟုလည္း လူသိမ်ားပါသည္။

ေနာက္ခံ မႏုႆသမိုင္း

ခရစ္ႏွစ္ဦးပိုင္းတြင္ ဩစႀတိဳနိုနီးရွန္း(Austronesian) အႏြယ္ဝင္မ်ားသည္ ဩစႀတိဳနိုေအးရွန္းတစ္(Austroasiatic) မ်ားျဖစ္သည့္ မြန္မ်ားႏွင့္ နယ္ပယ္ရရွိေရးအတြက္ စစ္ပြဲမ်ားဆင္ႏြဲရာ ရွုံးႏွိမ့္သြားသျဖင့္ ေတာင္ပိုင္းပင္လယ္ေဒသမ်ားသို႔ျပန္လည္ ဆုတ္ခြာၾကရာ ကၽြန္းစုမ်ားတြင္ က်န္ရစ္သည့္ လူမ်ိဳးျဖစ္သည္ဟု မႏုႆေဗဒပညာရွင္မ်ားက သတ္မွတ္ၾကသည္။


ဆလုံလူမ်ိဳးသည္ ၿမိတ္ကၽြန္းစု၏ အဖိုးမျဖတ္နိုင္ေသာ ျပယုဒ္တစ္ခုျဖစ္သည္။ သူတို႔၏ ဓေလ့စရိုက္၊ ရိုးသား ေျဖာင့္မတ္မွုကို တုႏွိုင္းရန္အရာ မရွိပါ။ ထို႔ေၾကာင့္ ၎လူမ်ိဳးတို႔မွာ လူသိမ်ားထင္ရွားေနျခင္းျဖစ္သည္။ ဆလုံလူမ်ိဳးတို႔သည္ ေနရာအတိအက်မရွိ၊ ပင္လယ္ျပင္တစ္ခြင္ ဝမ္းစာအတြက္ လွည့္လည္က်က္စားၾကသည္။ ေရကူး၊ ေရငုပ္ရာတြင္ ကၽြမ္းက်င္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ Sea Gypsy or Men of the Sea အျဖစ္ အမည္တြင္ျခင္းျဖစ္သည္။ သမိုင္းေၾကာင္းအရ ေရွးယခင္က မေလးကၽြန္းဆြယ္တြင္ ေနထိုင္ၾကၿပီး စီးႏွင္းတိုက္ခိုက္လုယက္မွုမ်ားေၾကာင့္ ၿမိတ္ကၽြန္းစုဘက္သို႔ ေရႊ႕ေျပာင္းလာၾကျခင္းျဖစ္သည္။ ယေန႔အခါ ဆလုံလူမ်ိဳးမ်ားကို ေကာ့ေသာင္းၿမိဳ႕အနီး ကၽြန္းမ်ားတြင္ ျမင္ေတြ႕နိုင္သည္။

ဆလုံလူမ်ိဳးမ်ားသည္ စိုက္ပ်ိဳးေရး၊ ေမြးျမဴေရးတို႔ျဖင့္ အသက္မေမြး ေရလုပ္ငန္း၊ ပုလဲငုပ္ျခင္းလုပ္ငန္းတို႔ျဖင့္ အသက္ေမြးၾကသည္။ ပင္လယ္ကမ္းေျခတစ္ေလွ်ာက္ ေလွေလွာ္ခတ္ရင္း တစ္ကၽြန္းမွတစ္ကၽြန္းကူးကာ ေနထိုင္ေလ့ရွိသည္။ ေလွေလးမ်ားကို ေပါ့ပါးေသာ သစ္လုံးမ်ားျဖင့္ ထြင္းယူၾကသည္။ ၎ေလွမ်ားမွာ ပင္လယ္ခရီးအတြက္ အဆင္ေၿပ အသုံးဝင္လွသည္။ အသုံးအေဆာင္မ်ား၊ အစာေရစာမ်ား၊ ေခြး၊ ေၾကာင္၊ ၾကက္မ်ားကိုလည္း တစ္ပါးတည္း ေလွႏွင့္အတူ တင္ယူလာေလ့ရွိၾကသည္။ ေဆာင္း၊ေႏြရာသီမ်ားတြင္ ငါးဖမ္းျခင္း၊ ေရထြက္ပစၥည္း ေရာင္းဝယ္ျခင္းတို႔ျဖင့္ အသက္ေမြးၾကၿပီး မိုးရာသီရာသီဥတုဆိုးဝါးသည့္အခါနီးစပ္ရာကၽြန္းေပၚတြင္ ဝါးေျခတိုင္ရွည္တဲမ်ားျဖင့္လည္းေကာင္း၊ ဂူမ်ားရွာ၍လည္းေကာင္းေနထိုင္ေလ့ရွိသည္။ Sea Gypsy ဟူေသာအမည္ႏွင့္ လိုက္ေလ်ာညီေထြစြာပင္ သဘာဝပင္လယ္ေဘးအႏၲရာယ္ကိုလည္း ေရွာင္တိမ္းတတ္ၾကသည္။

ရာသီဥတုဆိုးဝါးစဥ္ေတာင္မွ မိမိေနထိုင္ရာ ကၽြန္းဆီ အျမန္ဆုံးျပန္ေရာက္ေအာင္သြားနိုင္ၾကသည္။ ဆလုံလူမ်ိဳးတို႔၏ ေရငုပ္ပညာကၽြမ္းက်င္မွုမွာ အံ့မခန္းျဖစ္သည္။ ပင္လယ္ ၾကမ္းျပင္အထိေရငုပ္နိုင္ၿပီး ေရေအာက္တြင္ ေအာက္ဆီဂ်င္အကူအညီမပါပဲ အခ်ိန္အေတာ္ၾကာ အနည္းဆုံး တစ္နာရီခန႔္ ေနနိုင္သည္။

    (ပင္လယ္ၾကမ္းျပင္ ၁၆ လံ ထက္ ပိုၿပီး မည္သည့္ ေရငုတ္သမား မွ မငုတ္နိုင္ၾကပါ ေရဖိအား ဒါဏ္ကို မခံနိုင္ေသာေၾကာင့္ျဖစ္သည္။ ေရအရမ္းနက္လ်င္ ႏွာေခါင္း၊ နား၊ မ်က္စိ စသည့္ေနရာမ်ားမွ ေသြးမ်ား ယိုထြက္လာသည္ကို မည္သူမွမခံနိုင္ပါ။ တစ္နာရီၾကာေအာင္ ေရငုတ္ေသာ စလုံလူမ်ိဳးလည္ မရွိပါ အလြန႔္အလြန္ မိနစ္ (၂ဝ) မ်သာ ေအာက္စီဂ်င္မပါဘဲ ငုတ္နိုင္ၾကသည္။)

တစ္ရက္တည္း ထိုကဲ့သို႔ ေရငုပ္ျခင္းမ်ိဳး အႀကိမ္အေရအတြက္ မ်ားမ်ားလုပ္နိုင္သည္။ ပင္လယ္ခ႐ု၊ ကမာ (မုတ္) ေကာင္မ်ား၊ ငါးႀကီးအံဖတ္၊ ပင္လယ္ေရေမွာ္ပင္၊ ပုလဲ၊ ငွက္သိုက္၊ ပ်ားရည္၊ ပရေဆးပင္မ်ားကို ရွာေဖြစုေဆာင္းၿပီး ေရာင္းခ်ေလ့ရွိသည္။ ဆလုံလူမ်ိဳးမ်ားသည္ အျခားလူမ်ိဳးမ်ားႏွင့္ ေရာေရာေႏွာေႏွာ ေနထိုင္ေလ့မရွိေခ်။ ၎တို႔၏လူေနထိုင္မွုစနစ္မွာ ၿမိဳ႕ျပေနထိုင္မွုစနစ္ႏွင့္ ကြာျခား လြန္းလွသည္။ သို႔ေသာ္လည္း သူတို႔၏ လူေနမွုစနစ္ကို ယုံၾကည္စြာ တန္ဖိုးထား ထိန္းသိမ္းၾကသည္။ ဘာသာတရားႏွင့္ ပတ္သက္၍လည္း ၎တို႔၏ကိုယ္ပိုင္ယုံၾကည္မွုကို လက္ကိုင္ထားၾကသည္။ နတ္ေကာင္းႏွင့္ နတ္ဆိုးဟူ၍ နတ္ဘုရားကိုးကြယ္မွု ႏွစ္ခုရွိသည္။ နတ္ဆရာသည္ ၎တို႔၏ အခရာျဖစ္သည္။ ေပ်ာ္ပြဲရႊင္ပြဲမ်ားကို သာမက ဖ်ားနာသည့္အခါ၊ တစ္ဦးတစ္ေယာက္ေသဆုံးသည့္အခါတြင္ နတ္ဆရာ၏ ေျပာဆိုမွုအတိုင္း စပါး၊ ေျပာင္း၊ အရက္၊ ပ်ားရည္၊ ကြမ္း၊ ဘဲေသြးစိမ္း၊ ၾကက္၊ လင္းပိုင္၊ ပင္လယ္လိပ္တို႔ကို ယဇ္ပူေဇာ္ေလ့ရွိသည္။ ေပ်ာ္ပြဲရႊင္ပြဲမ်ားတြင္ ေတးသီခ်င္းမ်ားသီဆိုတီးမွုတ္ၿပီး မီးပုံဖိုကာ ဝိုင္းဖြဲ႕ကခုန္ၾကသည္။သူတို႔၏ဗုံတစ္မ်ိဳးမွာ ပုတ္သင္ညိဳသားေရျဖင့္ ျပဳလုပ္ထားသည္။ ဆလုံလူမ်ိဳးတို႔၏ ဂီတပင္ကိုယ္စြမ္းရည္မွာ ထက္ျမက္ ဆန္းၾကယ္လွသည္။


“ပ်ဴ၊ မြန္၊ ျမန္မာ၊ သက္”ဟူေသာ ျမန္မာတိုင္းရင္းသားအစ လူမ်ိဳးႀကီး(၄)စုမွာ ဆလုံတိုင္းရင္းတို႔မွာ “သက္”လူမ်ိဳးတို႔မွတစ္ဆင့္ ဆင္းသက္ လာခဲ့သည္ဟု မွတ္သားခဲ့ဖူး ပါသည္။ ဆလုံ တိုင္းရင္းသားတို႔ကို “ေမာ္ကင္း”ဟုလည္း ေခၚၾကပါသည္။ ပင္လယ္ထဲမွာ ေပါ့ေပါ့ပါးပါး သစ္၊ ဝါး၊ ရင္ကမ္းသားတို႔ႏွင့္ ဖြဲ႕စည္း တည္ေဆာက္ ထားသည့္ ရိုးရာေလွကို အိမ္လိုသေဘာထားၿပီး မိသားစုႀကီး တစ္ခုလုံး ေနၾက၊ ထိုင္ၾက၊ ခ်က္ျပဳတ္စားေသာက္ၾက႐ုံ သာမက သူတို႔ဘဝ၏ အေဖာ္မြန္ဟု ေခၚေသာ ေခြးမ်ားကိုလည္း တစ္ပါတည္း သယ္ေဆာင္သြားၾကပါသည္။ ဟိန္းဇဲ၊ ဘုတ္ကၽြန္း၊ ေမာင္းမကန္၊ ရွင္မြန္၊ မလိ၊ ျပင္ႀကီး၊ မီးစိမ္း၊ ကတန္၊ ဒုံးကၽြန္း၊ ဝါးကၽြန္း၊ ပင္လယ္ေအာ္၊ လန္ပိတစ္ဝိုက္ မွာလည္း ပင္လယ္ထဲ ရာသီဥတုဆိုးခ်ိန္မွာ ယာယီ ေျခတံရွည္ တဲအိမ္ေလးမ်ား တည္ေဆာက္ၿပီး ေနထိုင္ၾကပါသည္။

ေရမွာ ကၽြမ္းက်င္သျဖင့္ ပုလဲ၊ ေမၽွာ့(ပင္လယ္ေမၽွာ့)၊ ေရခူ၊ ငါး၊ ပုဇြန္ ၊ ကမာေတြငုပ္ၿပီး ကင္းမြန္၊ ရွပ္၊ ငါးႀကီး အန္ဖတ္ေတြကို ရွာေဖြရင္းႏွင့္လည္း အသက္ေမြးတတ္ၾက ပါသည္။ သူတို႔ ရိုးရာဓေလ့မ်ား ထဲတြင္ ဗုံတီးျခင္း၊ ဘင္(ဘင္ခရာ)တီးျခင္း။ သူတို႔ဘာသာ စကားႏွင့္ သီခ်င္းဆိုၿပီး ကခုန္ျခင္း၊ ရိုးရာနတ္ ကိုးကြယ္ျခင္း တို႔လည္း ပါဝင္ပါသည္။ ဆလုံရိုးရာပြဲေတာ္ကို ေကာ့ေသာင္းၿမိဳ႕နယ္၊ စူငယ္ ဘာလိုင္း ေက်းရြာအုပ္စု၊ လန္ပိကၽြန္း၏ တစ္ဖက္ကမ္း “မၾကဳံဂလက္”ေက်းရြာတြင္ (၂၀၀၄)ခုႏွစ္၊ ေဖေဖာ္ဝါရီလ အတြင္းက စည္ကား သိုက္ၿမိဳက္စြာ က်င္းပခဲ့ပါသည္။

ဆလုံ တိုင္းရင္းသားတို႔၏ ေမြးဖြားျခင္းအစ

(၁၉၆၄)ခုႏွစ္က မွတ္သား ေတြ႕ရွိခ်က္မ်ားအရ ဆလုံတိုင္းရင္းသား တို႔သည္ စတင္ေမြးဖြားသည့္ ကေလးငယ္မ်ားကို ခ်က္ႀကိဳး ျဖတ္ၿပီးသည္ႏွင့္ ေရထဲသို႔ ႏွစ္စကၠန႔္ခန႔္ ေရထဲျမႇပ္လိုက္၊ ႏွစ္လိုက္။ ေပၚလိုက္ သုံးႀကိမ္ခန႔္ ျပဳလုပ္ပါသည္။ သူတို႔ အယူအဆမွာ ေမြးစကေလးငယ္ ေရကို ကၽြမ္းက်င္ေစရန္၊ မေၾကာက္ေစရန္ ျဖစ္သည္ဟု ဆို၏။ ထိုသို႔ လြဲမွားေသာအယူအဆေၾကာင့္ တစ္ခ်ိဳ႕ ကေလးငယ္မ်ားမွာ ေမြးစကပင္ ေသဆုံးသြားၾကပါသည္။ ဤကား ယခင္ကအျဖစ္အပ်က္။ ယခုအခ်ိန္တြင္မူ ဆလုံတိုင္းရင္းသားတို႔ ေခတ္မီလာသည္ဟု ဆိုရပါမည္။ ေမြးစကေလးငယ္ကို ေရထဲတြင္ မႏွစ္ၾကေတာ့။ ကိုယ္ဝန္ေဆာင္ကို ေမြးဖြားေပးသည့္ လက္သည္မွာ သူတို႔ဆလုံအမ်ိဳးသမီး အခ်င္းခ်င္းပင္ ျဖစ္ပါသည္။ သို႔ေသာ္လည္း ယခုအခါ ခက္ခဲသည့္ ေမြးဖြားမွုမ်ားကို သူနာျပဳဆရာမႏွင့္ ေမြးေလ့ ေမြးထ ရွိလာၾကပါၿပီ။

ဆလုံတို႔၏ က်န္းမာေရး

ဆလုံ တိုင္းရင္သားတို႔သည္ အစစ အရာရာတြင္ နတ္ဆရာကိုသာ အားကိုးၾကသည္။ တစ္စုံတစ္ေယာက္ ေနမေကာင္းလၽွင္ သူတို႔၏ အယူအဆမွာ နတ္ဖမ္းစားသည္ဟု အမ်ားအားျဖင့္ ယူဆၾကသည္။ နတ္ဆရာႏွင့္ တိုင္ပင္၍ ပူေဇာ္ပသ၊ ကိုးကြယ္တင္ေျမႇာက္ျခင္းမ်ား ျပဳလုပ္ေလ့ ရွိၾကပါသည္။ သို႔ေသာ္လည္း ယခုခ်ိန္ခါတြင္ အခ်ိဳ႕ တိုင္းရင္းသားဆလုံတို႔မွာ ေခတ္မီလာသည္ဟု ဆိုရပါမည္။ ေနထိုင္မေကာင္း ျဖစ္ေသာ သူမ်ားကို ဆရာဝန္ႏွင့္ ေဆးခန္းသို႔ ျပသ ကုသလာၾကပါသည္။ တစ္ဖက္ကလည္း သူတို႔အစြဲျဖစ္ေနသည့္ နတ္ဆရာႏွင့္ ပူေဇာ္ပသျခင္း ကိုလည္း လုပ္ျမဲလုပ္ၾက ပါသည္။ ဆလုံအမ်ားစုတြင္ ျဖစ္ပြားတတ္သည့္ ေရာဂါမွာ ငွက္ဖ်ား စြဲျခင္းႏွင့္ အာဟာရ ခ်ိဳ႕တဲ့ျခင္းမ်ားပင္ ျဖစ္ပါသည္။

ဝတ္စားဆင္ယင္ျခင္း


ဆလုံ တိုင္းရင္းသားတို႔သည္ ေမြးကင္းစ ကေလးအရြယ္မွ ငါးႏွစ္ ေျခာက္ႏွစ္အရြယ္အထိ ယခင္က အဝတ္အစား ဝတ္ေလ့ဝတ္ထ မရွိေသာ္လည္း ယခုအခါ အဝတ္အစား ဆင္ယင္လာၾက ပါသည္။ အမ်ိဳးသမီးမ်ားမွာ သူတို႔ဓေလ့အရ အေပၚပိုင္း၊ ေအာက္ပိုင္း လုံလုံျခဳံျခဳံ ဝတ္ဆင္သည္ ဆိုေသာ္လည္း ၊ အခ်ိဳ႕မွာ အိမ္ေထာင္က်သည္ႏွင့္ အေပၚပိုင္း ဗလာက်င္း ေနတတ္ၾကပါသည္။ သို႔ေသာ္လည္း ယခုအခါတြင္မူ အိုမင္းေသာအဘြားအရြယ္မ်ားမွလြဲ၍ အမ်ိဳးသမီးအမ်ားစုမွာ အေပၚပိုင္း၊ ေအာက္ပိုင္း လုံလုံျခဳံျခဳံ ဝတ္ဆင္လာၾက ေပၿပီ။ ဆလုံအမ်ိဳးသားတို႔မွာ မ်ားေသာအားျဖင့္ ယခင္ကေအာက္ပိုင္းတြင္ လုံခ်ည္(သို႔မဟုတ္) ေဘာင္းဘီတိုႏွင့္ေနၿပီး အေပၚပိုင္းဗလာက်င္း ေနတတ္သည့္ သဘာဝရွိပါသည္။ သူတို႔ဓေလ့အရ ေတာ္႐ုံတန္႐ုံလည္း ဖ်ားနာျခင္း မရွိၾကပါ။ ခံနိုင္ရည္ရွိေသာ လူမ်ိဳးပင္ ျဖစ္ပါသည္။ သို႔ေသာ္လည္း ယခုအခါ သူတို႔လည္း အေပၚပိုင္းအကၤ်ီမ်ား၊ မ်ားေသာအားျဖင့္ ဝတ္ဆင္လာၾကေပၿပီ။ ဆလုံတိုင္းရင္းသားတို႔သည္ ပင္လယ္ႏွင့္အနီးအနားတြင္ ေန၍လားမသိ၊ သူတို႔၏အသားအေရာင္မွာ ညိဳေရာင္သန္းပါသည္။ ယခုအခါ ဆလုံတိုင္းရင္းသားတို႔မွာ ေခတ္မီလာသည့္အေလ်ာက္ ယိုးဒယားနိုင္ငံမွေရာက္လာေသာ အဝတ္အစား၊ ပါတိတ္။ တီရွပ္တို႔ျဖင့္ သစ္သစ္လြင္လြင္ ေတာက္ေတာက္ ပပျဖစ္လာေလၿပီ။ ယခင္က ျဖစ္သလိုေနခဲ့ေသာ္လည္း ယခုအခါ သားသားနားနား ဝတ္ဆင္လာၾကေပၿပီ။

အစားအေသာက္

ဆလုံတို႔သည္ ပင္လယ္ထဲတြင္ အတည္တက် မေနဘဲ ေရၾကည္ရာ ျမက္ႏုရာသို႔ သြားလာ လုပ္ကိုင္ ေနထိုင္ၾကသည့္ အေလ်ာက္ ပင္လယ္ေပ်ာ္မ်ား ျဖစ္သည့္အားေလ်ာ္စြာ သူတို႔စားေသာက္ၾကသည္မွာ မ်ားေသာအားျဖင့္ ပင္လယ္အစားအစာမ်ား ျဖစ္ပါသည္။ ပင္လယ္ကၽြန္းစု၊ ေက်ာက္ေဆာင္ မ်ားတြင္ တြယ္ကပ္လ်က္ ရွိေသာ ဂုံး(ခ႐ုတစ္မ်ိဳး အထဲတြင္ရွိသည္)ဟု ေခၚသည့္ တငို ကိုခြာ၍ အထဲမွ ခ႐ုသဖြယ္ အရာကို ခ်က္ျပဳတ္ စားေသာက္ၾက ပါသည္။ ပင္လယ္ ေက်ာက္ေဆာင္ ဂူထဲတြင္ရွိေသာ လင္းနို႔၊ လင္းဆြဲမ်ားကို တုတ္ရွည္ျဖင့္ ရိုက္ခ်ကာ ခုတ္ထစ္ ျဖတ္ေတာက္ ၍လည္း ခ်က္ျပဳတ္ သုံးေဆာင္ၾက ပါသည္။ သူတို႔သည္ စားသုံးဆီသုံးစြဲမွု နည္းသူမ်ားျဖစ္သည့္ အေလၽွာက္ တစ္လလုံးတြင္ မိသားစု(၆) ေယာက္အတြက္ ဆီ(၂၀)က်ပ္သားခန႔္သာ ကုန္ပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ဆလုံအမ်ားစုတြင္ ေသြးတိုးေရာဂါ မရွိၾကပါ။ ဆလုံ တိုင္းရင္းသားတို႔သည္ ပ်ားအုံဖြတ္ရာ တြင္လည္း အလြန္ ကၽြမ္းက်င္သူမ်ားပင္ ျဖစ္သည္။ သစ္ပင္ အျမင့္ေပၚတြင္ စြဲကပ္ေနေသာပ်ားအုံကို အုန္းလက္ မီးတုတ္ျဖင့္ ရိုက္ခ်ကာ ပ်ားအုံမွ ပ်ားရည္ကို ခံယူၾကပါသည္။ ပ်ားသလက္ႏွင့္ ပ်ားေပါက္စတို႔ကိုလည္း ခ်က္ခ်င္းပင္ လတ္လတ္ ဆတ္ဆတ္ စားသုံးၾက ပါသည္။ ဆလုံတို႔၏ သဘာဝမွာ စားေသာက္ရာတြင္လည္း သူတို႔ ရိုးရာေလွေပၚတြင္ မိသားစု အားလုံး သိုက္သိုက္ဝန္းဝန္း ေပ်ာ္ေပ်ာ္ ရႊင္ရႊင္ ခ်က္ျပဳတ္ စားေသာက္ၾက ပါသည္။ ဆလုံ တိုင္းရင္းသားတို႔ စားသုံးသည့္ အရြက္မ်ား ျဖစ္ေသာ ဆလုံမုန္လာ၊ ဆလုံမုန္ညင္း၊ ဆလုံကန္စြန္းတို႔မွာ အရြက္အသားထူသည္မွ လြဲ၍ ေျမျပန႔္က မုန္လာ ၊ မုန္ညင္း၊ ကန္စြန္းတို႔ႏွင့္ အေတာ္ ဆင္တူပါသည္။ ထိုအရြက္တို႔မွာလည္း ဆလုံေဒသ ေတာေတာင္ထဲတြင္ အေလ့က် ေပါက္ေနၾကျခင္းပင္။ ကၽြန္ေတာ္ ေတြ႕ဖူးသည့္ ဆလုံကြမ္း( ကြမ္းယာ အတြက္ လိုအပ္ေသာ ကြမ္း) မွာလည္း အရြက္အသား ပိုထူကာ အေလ့က် ေပါက္ေနျခင္းပင္ ျဖစ္ပါသည္။ ဆလုံတစ္ခ်ိဳ႕လည္း ကြမ္းစားတတ္ၾကသည္ကို ကၽြန္ေတာ္ ေတြ႕ဖူးပါသည္။

အလုပ္အကိုင္

ဆလုံ တိုင္းရင္းသားတို႔သည္ အလုပ္လုပ္ကိုင္ရာတြင္ အားလုံးစုေပါင္း ဝိုင္းဝန္း၍ လုပ္ေဆာင္ေလ့ ရွိၾကသည္။ ေတာထဲတြင္ရွိေသာ သစ္ပင္ႀကီးမ်ားကို သူတို႔၏ စုေပါင္းစြမ္းအားျဖင့္ ခုတ္လွဲပါသည္။ ေလွထြင္း ပါသည္။ ထိုႀကီးမားေသာ သစ္ထြင္းေလွကို ပင္လယ္ကမ္းေျခဆီသို႔ သယ္ေဆာင္ ထုတ္ယူသည္မွာလည္း အလြန္စနစ္က်ကာ အားက်ဖြယ္ရာ ေကာင္းပါသည္။ ပင္လယ္ကမ္းစပ္ ေနရာမ်ားတြင္ ေပါက္ေရာက္ေလ့ရွိေသာ ရင္ကမ္းပင္မွ ရင္ကမ္း အလက္မ်ားကို တစ္စုႏွင့္တစ္စု စီစီညီညီ ထပ္ကာ ျပဳလုပ္ထားေသာ ရင္ကမ္းေလွမွာ အလြန္ပင္လက္ရာေျမာက္လွပါသည္။ ထိုရင္ ကမ္းေလွတြင္ သံခ်က္ဆို၍ တစ္ခ်က္မၽွမပါ၊ ႀကိမ္ျဖင့္သာ ရစ္ပတ္ျခင္း ၊ ကြပ္ျခင္း ျပဳလုပ္ထားသည္မွာ ခိုင္ခန႔္လွပါသည္။ စိစပ္လွပါသည္။ ေရတစ္စက္မၽွ ေလွဝန္းထဲသို႔ မဝင္ပါ။ သူတို႔၏ ကၽြမ္းက်င္မွုေၾကာင့္ လွိုင္းေလလာလည္း ေၾကာက္လန႔္မွု မရွိၾကပါ။ သို႔ေသာ္လည္း လွိုင္းေလမ်ား အလြန္ျပင္းထန္စြာ တိုက္ခတ္ လာေသာအခါ သူတို႔သည္ ကမ္းေျခမ်ား၊ ေလကြယ္ရာကၽြန္းစုမ်ားတြင္ စုေပါင္း၍ ေနထိုင္ေလ့ရွိၾက ပါသည္။

ဆလုံ တိုင္းရင္းသားတို႔၏ အလုပ္အကိုင္ကို ေဖာ္ျပရလၽွင္ ငါးဖမ္းျခင္း၊ ပုလဲငုပ္ျခင္း၊ ပင္လယ္ ေမၽွာ့ငုပ္ျခင္း၊ ကႏုကမာ ရွာေဖြျခင္း၊ ပ်ားဖြတ္ျခင္း၊ ငွက္သိုက္ရွာျခင္း၊ ေရႏွင့္ပါတ္သက္ေသာ လုပ္ငန္း အဝဝကို ကၽြမ္းက်င္စြာ လုပ္ကိုင္နိုင္ေသာ တိုင္းရင္းသားမ်ားပင္ ျဖစ္ပါသည္။ ေက်ာက္ႀကိဳ ေက်ာက္ၾကားထဲသို႔ ႏွစ္ခြစူး၊ မွိန္းတံရွည္ႏွင့္ ငါးထိုးေနေသာ ကေလးငယ္မ်ားကိုလည္း ကၽြန္ေတာ္ျမင္ဖူး ပါသည္။ ယခုအခါ ေခတ္မီလာေသာ ဆလုံတို႔မွာ ေရငုပ္မ်က္မွန္ အေကာင္းစားႏွင့္ ေအာက္စီဂ်င္ အသက္ရွူဘူးတို႔ျဖင့္ ေရငုပ္ကာ ပုလဲရွာေနၾကၿပီ၊ ပင္လယ္ေမၽွာ့ ရွာေနၾကၿပီ ျဖစ္ပါသည္။

ကၽြန္ေတာ္ ေတြ႕ခဲ့ေသာ ဆလုံ တိုင္းရင္းသားတို႔မွာ ေယာက္်ားေလးေရာ၊ မိန္းကေလးပါ အသက္(၁၀) ႏွစ္ခန႔္တြင္ ေရႏွင့္ ပါတ္သက္၍ အစစ အရာရာ အလြန္ကၽြမ္းက်င္ေနၾကေလၿပီ။ ထိုစဥ္က ကၽြန္ေတာ့္ မ်က္စိေရွ႕တြင္ပင္ (၁၀)ႏွစ္သားခန႔္ ရွိေသာ ဆလုံ ေယာက္်ားေလးမွာ ခက္ရင္း စူးခြ မွိန္းတံရွည္ကို ကိုင္ေဆာင္လ်က္ (၁၅)ေပခန႔္ နက္ေသာ ပင္လယ္ေရထဲသို႔ ေလွေပၚမွ ပလုံကနဲ ခုံဆင္း လိုက္သည္မွာ (၁၀) မိနစ္ခန႔္ပင္ မၾကာလိုက္ပါ။ သူျပန္တက္လာေသာ အခါ လက္ထဲတြင္ (၂)ေပခန႔္ရွိေသာ ငါးမန္းျဖဴတစ္ေကာင္ ပါလာသည္ကို ေတြ႕ရသျဖင့္ ကၽြန္ေတာ္မွာ လြန္စြာပင္ အံ့ဩသြားပါသည္။ မနက္ပိုင္းကလည္း ထိုနည္းတူစြာ ငါးလိပ္ေက်ာက္ (လိပ္ပုံသ႑န္ငါးျပားႀကီး) တစ္ေကာင္းကို ရခဲ့ေၾကာင္း၊ ထိုသူငယ္က လက္ဟန္ေျခဟန္ျဖင့္ ကၽြန္ေတာ့္ကို ေျပာျပပါ ေသးသည္။ ဆလုံတို႔သည္ လူႀကီး လူငယ္မေရြး အအားမေနဘဲ အျမဲတေစ အလုပ္လုပ္ေနေသာ လူမ်ိဳးပင္ ျဖစ္ပါသည္။ လြတ္လပ္မွုကို ျမတ္နိုးကာ တစ္ခုမဟုတ္ တစ္ခု အလုပ္ လုပ္ေနေသာ တိုင္းရင္းသားမ်ားပင္။ မ်ားေသာအားျဖင့္ သူတို႔သည္ လက္ထဲတြင္ ခက္ရင္း စူးခြ မွိန္းတံရွည္ကို ကိုင္ေဆာင္ကာ ကမ္းေျခ၊ ေက်ာက္ေဆာင္၊ ေက်ာက္ႀကိဳ ေက်ာက္ၾကားေအာက္ရွိ ငါးမ်ိဳးစုံတို႔ကို ထိူးယူ ဖမ္းဆီးၾက ပါသည္။ ဟိုစဥ္က ဆလုံ တိုင္းရင္းသားတို႔ ငါးဖမ္းသည္ ဆိုသည္မွာ ငါးဖမ္း ပိုက္မ်ားျဖင့္ ဖမ္းေလ့ ဖမ္းထ နည္းပါး ပါသည္။ သို႔ေသာ္ ယခုအခါတြင္မူ ငါးဖမ္းပိုက္ အမ်ိဳးမ်ိဳးျဖင့္ အေတာ္မ်ားမ်ား ဖမ္းဆီးလာၾက ပါသည္။ သူတို႔ဘဝမွာ ယခင္က ဖမ္းယူရရွိ ငါးမ်ားႏွင့္ ေရငုပ္၍ ရရွိေသာ ပုလဲ၊ ပင္လယ္ေမၽွာ့ တို႔ကို ေရာင္းခ်ရာတြင္ ေဈးႏွိမ္ျခင္း ခံရေသာ္လည္း ယခုအခါ ထိုက္ထိုက္တန္တန္ ေဈးမွန္၊ အေလးမွန္ ရရွိခဲ့ပါၿပီ။ ဖဲရိုက္ကာ ကက္ဆက္နားေထာင္ ေနၾကေသာ ဆလုံမ်ား၊ ေရႊဆြဲႀကိဳး တဝင္းဝင္းႏွင့္ ဆလုံမ်ား၊ ျခင္းလုံးခတ္ကာ အပန္းေၿဖ ေနၾကေသာ ဆလုံ ကေလးငယ္မ်ား၊ ဘာပဲေျပာေျပာ ဆလုံ တိုင္းရင္းသားတို႔ လူေနမွုဘဝ တိုးတက္ ဖြံ့ၿဖိဳးလာခဲ့သည္မွာ အမွန္ပင္ ျဖစ္ပါသည္။

ထိမ္းျမားလက္ထပ္ျခင္း

ဆလုံ တိုင္းရင္းသား တို႔သည္ ကေလး မီးဖြားလၽွင္ ေမြးဖြားလာလၽွင္ ေမြးဖြားစကေလး အတြက္ နတ္ဆရာႏွင့္ နတ္ကိုးကြယ္ ၾကသည္။ ေသဆုံးသြား လၽွင္လည္း ေသဆုံးသူ ေကာင္းရာ မြန္ရာ ေရာက္ေအာင္ နတ္ဆရာႏွင့္ ပူေဇာ္ပသေလ့ ရွိသည္။ ထိုနည္းတူစြာ သတိုးသားႏွင့္ သတိုးသမီး ထိမ္းျမား လက္ထပ္ပြဲတြင္လည္း နတ္ဆရာႏွင့္ ရိုးရာနတ္ကို ပူေဇာ္ပသမွု ျပဳမွသာလွ်င္ လင္မယား အရာေျမာက္ သည္ဟု ဆလုံတို႔က ယူဆပါသည္။ ဆလုံတိုင္းရင္းသား တို႔သည္ ငယ္ရြယ္စဥ္ကပင္ အိမ္ေထာင္ျပဳသူမ်ား ျဖစ္သည့္ အားေလ်ာ္စြာ အသက္(၁၇)၊ (၁၈)ႏွစ္ခန႔္တြင္ အိမ္ေထာင္ျပဳေလ့ ရွိပါသည္။ အမ်ိဳးသား တစ္ေယာက္သည္ အမ်ိဳးသမီးတစ္ေယာက္ကို သေဘာက် ႏွစ္သက္ေသာအခါ အမ်ိဳးသမီး မိဘမ်ားထံသြား၍ ေတာင္းရမ္းရပါသည္။ ထိုသို႔ ေတာင္းရမ္းစဥ္ အမ်ိဳးသားႏွင့္အတူ မိဘ(၂)ပါး ပါရသည္။ ဆလုံတို႔၏ အႀကီးအကဲ ပါရသည္။ အမ်ိဳးသမီးဘက္က လက္ခံေသာအခါ မဂၤလာပြဲရက္ကို ေန႔သတ္မွတ္၍ နတ္ဆရာႏွင့္ တိုင္ပင္ကာ စားေသာက္ ဖြယ္ရာမ်ားကို စီမံျပင္ဆင္ၾက ပါသည္။

သူတို႔၏ အစားအေသာက္မ်ားကား အထူးအဆန္းမဟုတ္ပါ။ ငါးကင္မ်ား၊ ဆီနည္းနည္းျဖင့္ ေၾကာ္ထားေသာ လင္းနို႔ေၾကာ္၊ လင္းဆြဲေၾကာ္၊ အူ အသည္းမ်ား ထုတ္ထားေသာ ၾကက္ေကာင္လုံးျပဳတ္၊ ၾကက္ေကာင္လုံးကင္၊ တစ္ခါတစ္ရံရတတ္ေသာ သင္းေခြခ်ပ္ေၾကာ္၊ ေမ်ာက္သားေၾကာ္ႏွင့္ ပ်ားရည္၊ အရက္တို႔ပင္ ျဖစ္ပါသည္။ ေမ်ာက္ေခ်းခါးကိုလည္း ဆလုံတို႔ စားေလ့ စားထ ရွိပါသည္။ မဂၤလာ အခမ္းအနား က်င္းပသည့္ ေန႔ရက္တြင္ တစ္စုတစ္ေဝးတည္း ေနၾကသည့္ ဆလုံတို႔မွာ မည္သည့္ကိုယ္ေရး ကိုယ္တာ အလုပ္ကိုမၽွ မလုပ္ဘဲ မဂၤလာပြဲအတြက္သာ အားလုံး ဝိုင္းဝန္း လုပ္ေဆာင္ ခ်က္ျပဳတ္ၾက ပါသည္။ နံနက္(၉)နာရီခန႔္တြင္ ဆလုံနတ္ဆရာ ေရာက္လာ ပါသည္။ သူ႔လက္ထဲတြင္ ပေလြကဲ့သို႔ေသာ တူရိယာေလးတစ္ခု ပါလာပါသည္။ ဆလုံမဂၤလာပြဲကို မ်ားေသာ အားျဖင့္ ပင္လယ္ကမ္းစပ္ သဲေသာင္ျပင္တြင္ က်င္းပေလ့ ရွိပါသည္။ ဆလုံ နတ္ဆရာတစ္ေယာက္ မဂၤလာပြဲသို႔ ေရာက္ရွိလာခ်ိန္တြင္ နတ္ပူေဇာ္ပြဲအတြက္ အစားအေသာက္မ်ား ျပင္ဆင္ၿပီး အဆင္သင့္ ျဖစ္ေနပါၿပီ။ နတ္ဆရာသည္ ေရွးဦးစြာ သူတို႔၏ ဆလုံရိုးရာနတ္ကို လက္ႏွစ္ဖက္ ေခါင္းေပၚေျမႇာက္ကာ အေပၚေအာက္ လွုပ္ရွားလ်က္ ပေလြမွုတ္ကာ ပင့္ဖိတ္ပါသည္။ ၿပီးေနာက္ လက္ထပ္မည့္ အမ်ိဳးသား၊ အမ်ိဳးသမီး လက္ေလးဖက္ကို ပူးယွက္ေစကာ သူတို႔ လက္ေပၚသို႔ နတ္ဆရာ၏ လက္ဝါးႏွစ္ဖက္ကို အုပ္မိုးလိုက္ ပါသည္။ ထို႔ေနာက္ သူတို႔ ရိုးရာျဖင့္ ဤမဂၤလာ ေမာင္မယ္ကို ရာသက္ပန္ ေစာင့္ေရွာက္ေစလိုေၾကာင္း သူတို႔၏ က်န္းမာေရးအတြက္ သူတို႔ အလုပ္အကိုင္ အတြက္ အကူအညီမ်ား ေပးေစလိုေၾကာင္း တိုင္တည္ေျပာဆို ပါသည္။ သတိုးသားႏွင့္ သတိုးသမီးကိုလည္း ရာသက္ပန္ရိုးရာ ရိုးေျမက် ေပါင္းေဖၚမည့္အေၾကာင္း ရိုးရာနတ္ထံ လက္ေလးဖက္ ေျမႇာက္ကာ တိုင္တည္ေစ ပါသည္။

ဆလုံ တိုင္းရင္းသားတို႔သည္ တစ္လင္တစ္မယား စနစ္ကိုသာ က်င့္သုံးေသာသူမ်ား ျဖစ္ပါသည္။ သူတို႔ ေလာကတြင္ အိမ္ေထာင္ေရး ေဖာက္ျပန္မွုကို လုံးဝလက္မခံေခ်။ အိမ္ေထာင္ေရး ေဖာက္ျပန္သူမ်ားကို သူတို႔အစုအေဝးမွ ရာသက္ပန္ႏွင္ထုတ္ကာ သူတို႔ႏွင့္ လုံးဝ အဆက္အသြယ္ မလုပ္ေတာ့ပါ။ သူတို႔သည္ အစုအေဝးႏွင့္ ေနတတ္သည့္အားေလ်ာ္စြာ ထိုကဲ့သို႔ အျပစ္ဒဏ္မ်ိဳးကို အလြန္ပင္ ေၾကာက္ရြံ့ၾက ပါသည္။ သူတို႔သည္ အိမ္ေထာင္က်ေသာ အခါ သူတို႔အတြက္ (မဂၤလာေမာင္မယ္အတြက္) ရိုးရာေလွတစ္စီး၊ ငါးဖမ္းပိုက္တစ္စုံႏွင့္ ငါးဖမ္းကိရိယာအခ်ိဳ႕ကို လက္ဖြဲ႕ လိုက္ပါသည္။ ဇနီးေမာင္ႏွံ ႏွစ္ေယာက္ ဒိုးတူေပါင္ဖက္ လုပ္ကိုင္ စားေသာက္ၾကေတာ့ဟု ဆိုလိုသည့္ သေဘာပင္။ သို႔ေသာ္ ဇနီးေမာင္ႏွံႏွစ္ေယာက္မွာ အေဝးသို႔သြားစရာမလို၊ သည္အစုအေဝးမွာပင္ ေနထိုင္ေစပါသည္။

ဆလုံရိုးရာ နတ္ပြဲမ်ားတြင္ နတ္ဆရာသည္ နတ္ကိုတိုင္တည္ ပူေဇာ္ၿပီးေနာက္ နတ္ပူးလာၿပီး နတ္ဝင္ လာသည္ဟု ဆိုကာ တုန္တက္လာပါသည္။ ၿပီးေနာက္ အရက္ေသာက္ပါသည္။ ငါးကင္၊ ၾကက္ေကာင္လုံးကင္၊ အစားအေသာက္မ်ား စားပါသည္။ ၿပီးေနာက္ နတ္ဆရာ တုန္တုန္ယင္ယင္ျဖင့္ ကပါသည္။ ပရိသတ္ကလည္း လိုက္ကပါသည္။ နတ္ဆရာ နတ္ဝင္သည္မွာ နာရီဝက္ခန႔္သာ ၾကာပါသည္။ နတ္ဆရာထံမွ နတ္ထြက္သြားေသာအခါ တုန္တုန္ယင္ယင္ အမူအရာမ်ား ေပ်ာက္ကြယ္သြား ပါသည္။ ဆလုံတို႔၏ မဂၤလာပြဲ ကပြဲကား တစ္နာရီခန႔္ ၾကာျမင့္ပါသည္။

တေစၧႀကီးပြဲ

တေစၧႀကီးပြဲ ဆိုသည္မွာ အျခားမဟုတ္ပါ။ ေသဆုံးသူမ်ားကို ေကၽြးေမြးသည့္ပြဲပင္ ျဖစ္ပါသည္။ ဆလုံ တိုင္းရင္းသားတို႔၏ အယူအဆမွာ ေသဆုံးသြားသူတို႔သည္ ေကာင္းရာ မြန္ရာေရာက္သူ ရွိသကဲ့သို႔ တစ္ခ်ိဳ႕မွာ တေစၧ၊ သရဲျဖစ္ေနသည္ဟု ယုံၾကည္ၾကသည္။ ထိုတေစၧ၊ သရဲမ်ား၊ စားရမဲ့၊ ေသာက္ရမဲ့ ျဖစ္ေနသည္ကို မလိုလားသျဖင့္ တစ္ႏွစ္တစ္ခါ သူတို႔ရွိရာ သခၤ်ိဳင္းသို႔သြား၍ သူတို႔ကိုပင့္ဖိတ္ကာ ေကၽြးေမြးျခင္းပင္ ျဖစ္သည္။ ဆလုံတို႔သည္ ေသဆုံးသူမ်ားကို ကၽြန္းတစ္ကၽြန္းတြင္ ျမႇပ္ႏွံ သၿဂႋဳဟ္ေလ့ ရွိပါသည္။ ထိုသခၤ်ိဳင္းတြင္ တစ္ႏွစ္တစ္ခါ( ႏွစ္စဥ္ ဇန္နဝါရီလ ) က်င္းပေသာ တေစၧပြဲႀကီးတြင္ ထုံးစံအတိုင္း မပါမျဖစ္သည္မွာ ရိုးရာ နတ္ဆရာႏွင့္ နတ္ပြဲပင္ျဖစ္ပါသည္။ နတ္ဆရာက ရိုးရာနတ္ကို ပင့္ဖိတ္ၿပီးလၽွင္ အစားအေသာက္မ်ားႏွင့္ ပူေဇာ္ပသေလသည္။ ေသဆုံးသူမ်ား ကိုလည္း ပင့္ဖိတ္ ေကၽြးေမြးေလသည္။ ၿပီးေနာက္ နတ္ဆရာက တုန္တုန္ ယင္ယင္ႏွင့္ ေကြးေနေအာင္ ကပါေတာ့သည္။ ပရိသတ္မ်ား ကလည္း ဗုံတီးၿပီး ကၾကပါသည္။ သူတို႔အကမွာ အာဖရိက လူရိုင္းအကမ်ားႏွင့္ အေတာ္ပင္ ဆင္တူပါသည္။ အရက္ေသာက္ထားၿပီး ေသြးႂကြ ေနတာလည္း ပါပါလိမ့္မည္။ ကၽြန္း ကမ္းေျခ၊ ပင္လယ္ေသာင္စပ္မွပင္ ကေနၾကသူ အမ်ားသား။ မည္သို႔ပင္ဆိုေစ ဆလုံ တိုင္းရင္းသားတို႔၏ ဤဓေလ့မွာလည္း ခ်စ္စရာပင္ မဟုတ္ပါေလာ။

ဆလုံရိုးရာေလွကို လြန္းတင္ျခင္း
 
ဆလုံ တိုင္းရင္းသားတို႔သည္ သူတို႔၏ သစ္ထြင္းေလွႏွင့္ စက္တပ္ေလွမ်ားကို တစ္ႏွစ္တစ္ခါ မွန္မွန္ လြန္းတင္ေလ့ ရွိပါသည္။ ပင္လယ္သဲေသာင္ျပင္ဝယ္ လြန္းတင္ရန္ျပင္ဆင္ထားသည့္ ရိုးရာေလွမွ ေပါက္ျပဲေနသည့္ ေနရာမ်ားကို မီးတုတ္ျဖင့္ ရွို႔လိုက္ေသာအခါ မေကာင္းသည့္ ပုန္းညက္မ်ား ကြာက်လာ ပါသည္။ မီးတုတ္မွာ အုန္းလက္ျဖင့္ မီးရွို႔ထားျခင္းျဖစ္ပါသည္။ ေပါက္ျပဲ ယိုစိမ့္က်ေနသည့္ ပုန္းညက္ အေဟာင္း ေနရာတြင္ ပုန္းညက္အသစ္ျဖင့္ ဖာေထးပါသည္။ သူတို႔သည္ ေလွကို လြန္းတင္ရာတြင္ စုေပါင္း လုပ္ေဆာင္ၾကသျဖင့္ မည္မၽွပင္ ႀကီးသည့္ေလွ ျဖစ္ေစကာမူ အမ်ားဆုံး လုပ္ရပါလၽွင္ ငါးရက္ခန႔္သာ ၾကာျမင့္ပါသည္။ ရင္ကမ္းေလွကို လြန္းတင္ရာတြင္ အျခားေလွႏွင့္စာလၽွင္ သက္သာပါသည္။ လိုအပ္ေသာ ေနရတြင္ ပုန္းညက္အသစ္ျဖင့္ ဖာေထးျခင္းပင္ ျဖစ္ပါသည္။
 
Top