ကြၽန္မတို႔ ေနထိုင္ရာ လူ႕ပတ္ဝန္းက်င္မွာ
ကြၽန္မတို႔ဟာ အျခားသူေတြနဲ႔ ဆက္ဆံေျပာဆိုတဲ့အခါ “ႀကိဳတင္မွန္းဆ”
တဲ့အၾကည့္ေတြနဲ႔ သူတို႔ကို ၾကည့္မိတတ္ပါတယ္။ ထိုလူေတြကို ကြ်န္မတို႔က
“ေဘာင္” ဆိုတဲ့ အကန္႔အသတ္ တစ္ခုထဲသြင္းၿပီး ဒီေဘာင္ထဲကၾကည့္ရင္ ဒီလူကေတာ့
လူေကာင္း၊ဒီလူကေတာ့ လူဆိုးဆိုၿပီးခြဲျခားေလ့႐ွိပါတယ္။
ဥပမာအေနနဲ႔ေျပာရမယ္ဆိုရင္
ေခြးအေဟာင္ခံရသူတိုင္းဟာ သူခိုးဟုတ္ခ်င္မွဟုတ္မွာပါ။
စာပို႔သမား လည္းျဖစ္ႏိုင္ပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ မုတ္ဆိတ္အ႐ွည္ထားတဲ့
သူတိုင္းဟာလည္း အႏုပညာသည္ ဟုတ္ခ်င္မွဟုတ္မယ္။ ဆံပင္အ႐ွည္ထားတိုင္းလဲ
လမ္းသရဲျဖစ္ခ်င္မွျဖစ္မယ္။
ဒီလိုပဲ ရပ္ကြက္ထဲက ဦးေမာင္ဟာ ေသာၾကာေန႔
ညေနတိုင္းမွာ ေနမေကာင္းျဖစ္ေနတဲ့ မိခင္ကို ျပန္ၾကည့္တဲ့မိန္းမျဖစ္သူကို
ဘူတာရံုကို အျမဲလိုက္ပို႔တတ္တယ္။ အဲ့ဒီဦးေမာင္ရဲ႕ဇနီးစီးတဲ့
ရထားထြက္သြားၿပီးေနာက္ ဆယ္မိနစ္အၾကာမွာ ဦးေမာင္ဇနီးမ႐ွိတုန္း
အိမ္မွာထမင္းဟင္း ဝိုင္းကူခ်က္ျပဳတ္ေပးမဲ့ ဦးေမာင္ရဲ႕ညီမျဖစ္သူ
လိုက္ပါလာမဲ့ရထားက ဘူတာဆိုက္တယ္။
အဲ့ေတာ့ဦးေမာင္က ညီမျဖစ္သူကို
တစ္ခါတည္းေစာင့္ႀကိဳၿပီး အိမ္ကိုေခၚလာတယ္။ဒီလိုနဲ႔ တနဂၤေႏြေန႔ ညေနမွာေတာ့
ညီမျဖစ္သူကို ဘူတာရံုလိုက္ပို႔ၿပီး ဆယ္မိနစ္အၾကာမွာ ဆိုက္မဲ့ရထားနဲ႔
ပါလာမဲ့ မိန္းမျဖစ္သူကို ဦးေမာင္ ကအိမ္ျပန္ေခၚခဲ့တယ္။
ဒီလိုရက္သတၱပတ္အနည္းငယ္ၾကာၾကာ အဲ့လိုအပို႔အႀကိဳလုပ္ရင္းနဲ႔
တနဂၤေႏြေန႔ညေနတစ္ခုမွာ ရထားဝန္ထမ္းတစ္ဦးက ဦးေမာင္အနား ေလွ်ာက္လာၿပီး
ရယ္ရယ္ျပံဳးျပံဳးနဲ႔ေျပာေလတယ္။ ဘာေျပာလဲဆိုေတာ့
“ခင္ဗ်ားႀကီး….အၾကံေတာ္ေတာ္ပိုင္တာပဲေနာ္။ တစ္ေန႔ေန႔တစ္ခ်ိန္ခ်ိန္မွာ
ဒီလိုလုပ္ရပ္ေတြကို သူတို႔မိသြားမွာ မေၾကာက္ဖူးလား” တဲ့။
ဝန္ထမ္းလူႀကီးက ၎ရဲ႕အထင္မွာေတာ့
“သူ႔ၾကည့္ရတာ ေနာက္မီးလင္းေနသလိုပဲ၊ သူကေတာ့ျဖင့္ တအားလူလည္က်တာပဲ” လို႔
စတဲ့အေတြးေတြနဲ႔ တစ္ဘက္လူရဲ႕ကိုယ္ေပၚကို ပံုခ်တတ္ၾကတယ္။
ထိုလူရဲ႕ကိုယ္က်င့္တရားကိုလဲ မထီမဲ့ျမင္ျပဳရာေရာက္သလို အမွန္တရားနဲ႔လဲ
လမ္းလႊဲသြားတတ္ပါတယ္။
ေနာက္ထပ္ဇာတ္လမ္းေလးတစ္ပုဒ္ကို
ေျပာျပရမယ္ဆိုရင္ ေကာ္ဖီဆိုင္တစ္ဆိုင္မွာ အမ်ိဳးသမီးႏွစ္ေယာက္ဟာ
ေဘးခ်င္းကပ္ထိုင္ၿပီး ေကာ္ဖီေသာက္ေနၾကတယ္။ သူတို႔ထဲက တစ္ေယာက္ဟာ
ယူလာတဲ့ထီးကို စားပြဲေျခရင္းမွာေထာင္ထားလိုက္တယ္။ ခဏအၾကာမွာ
ေကာ္ဖီအရင္ေသာက္ၿပီးတဲ့ အမ်ိဳးသမီးတစ္ေယာက္ဟာ ထအထြက္မွာ ေယာင္ေတာင္ေတာင္နဲ႔
ေထာင္ထားတဲ့ထီးကို ေကာက္ယူၿပီးထြက္သြားပါတယ္။ ဒါကိုထီးပိုင္႐ွင္ကျမင္ေတာ့
“ဒီမယ္႐ွင့္ ႐ွင္ ကြၽန္မထီးကိုယူတယ္” လို႔ေအာ္ေျပာလိုက္တယ္။
ထီးမွားယူမိတဲ့တစ္ေယာက္က
မ်က္ႏွာႀကီးနီျမန္းၿပီး အားတံု႔အားနာနဲ႔ ထီးပိုင္႐ွင္ကို
ေတာင္းပန္လိုက္တယ္။ သူထီးယူလာမိတယ္အထင္နဲ႔
မွားယူမိေၾကာင္းေျပာျပတယ္။ဒီအျဖစ္ပ်က္ေၾကာင့္ ထီးမွားယူမိတဲ့အမ်ိဳးသမီးက
သူထီးဝယ္ရမယ္ဆိုတာ သတိရလိုက္တယ္။ အိမ္က ကေလးေတြအတြက္ပါဝယ္လိုက္မယ္ဆိုၿပီး
သူထီးႏွစ္ေခ်ာင္း ဝယ္လိုက္ပါတယ္။
အဲ့လိုနဲ႔
ထီးႏွစ္ေခ်ာင္းဝယ္ခဲ့တဲ့အမ်ိဳးသမီးဟာ အိမ္အျပန္လမ္းက ဘတ္စ္ကားေပၚမွာ
သူထီးမွားယူမိတဲ့ ထီးပိုင္႐ွင္အမ်ိဳးသမီးနဲ႔ မေတာ္တဆထပ္ဆံုမိျပန္ပါတယ္။
အဲ့ဒီအမ်ိဳးသမီးက သူ႔လက္ထဲက ထီးႏွစ္ေခ်ာင္းကိုၾကည့္ၿပီး “ေအာ္….႐ွင္ဒီေန႔
ေတာ္ေတာ္တြက္ေခ်ကိုက္တာပဲေနာ္” လို႔သူ႔ကိုေျပာပါတယ္။
လူေတြဟာ အျခားသူေတြအေပၚမွာ
ေဝဖန္ပိုင္းျခားတဲ့အခါမွာ ယိမ္းယိုင္မႈေတြျဖစ္တတ္ၾကပါတယ္။ လူတစ္ေယာက္ကို
အျမင္အားျဖင့္ “အေကာင္း” ဒါမွမဟုတ္ “မေကာင္း”
ဆိုၿပီးႏွစ္မ်ိဳးခြဲျခားလိုက္တယ္။ လူတစ္ေယာက္ကို
ေကာင္းတဲ့ထင္ျမင္ခ်က္မ်ိဳးနဲ႔ ထင္ေစတဲ့အခါမွာ ထိုလူရဲ႕
အျပဳမူ၊အေျပာဆိုေတြကအစ အရာအားလံုးကို”အေကာင္း”ဆိုတဲ့႐ႈေထာင့္ကေနၾကည့္ၿပီး
ေဝဖန္ပိုင္းျခားလိုက္တယ္။ ဆန္႔က်င္ဘက္အေနနဲ႔ “မေကာင္း”တဲ့
ထင္ျမင္ခ်က္မ်ိဳးျဖစ္ေစတဲ့အခါ အဲ့ဒီလူဘာလုပ္လုပ္ “မေကာင္း”တာပဲျမင္ေတာ့တယ္။
ဒီျဖစ္စဥ္ကို “Halo Effect” (ေရာင္ျခည္စက္ဝန္းသက္ေရာက္မႈ)လို႔ေခၚတယ္။
လူေတြဟာ ညဘက္ လမင္းႀကီးကိုေတြ႔တဲ့အခါ လမင္းႀကီးရဲ႕ေဘးက ျဖာက်ေနတဲ့
ေရာင္ျခည္စက္ဝန္းကိုလဲ သတိထားမိၾကမွာပါ။ အဲ့လိုပဲ လူတစ္ေယာက္ကလည္း
အျခားသူကိုျမင္တဲ့အခါ သူ႔ရဲ႕ထင္ျမင္ခ်က္ေနာက္ကိုလိုက္ၿပီး သူ႔ရဲ႕အေျပာအဆို၊
အမူအရာေတြကို “Halo Effect” နဲ႔ ေဝဖန္ပိုင္းျခားၾကပါလိမ့္မယ္။
“အဂၤလန္စာေရးဆရာ(Hazlitt William) က “အမွန္ကို မစူးစမ္းဘဲ မ်က္စိမွိတ္ဘက္လိုက္ျခင္းက အသိမ႐ွိတဲ့ကေလးနဲ႔တူတယ္”တဲ့။
လူတိုင္းဟာ သင့္ကိုမသိနားမလည္ႏိုင္သလို
သင္ကလည္း သူတို႔အားလံုးကို သိနားလည္ႏိုင္မွာမဟုတ္ဖူး။ ဒီလိုဆိုေတာ့
ကြၽန္မတို႔ဟာ အျခားလူေတြအေပၚ လြယ္လြယ္နဲ႔မေဝဖန္၊ မပိုင္းျခားသင့္သလို
သင့္အေပၚအျခားလူ ေဝဖန္ပိုင္းျခားတာကိုလည္း အေလးထားေနဖို႔မလိုပါဖူး။
ဘာလို႔လဲဆိုေတာ့ လူတိုင္းလူတိုင္းဟာ အက်ီၤရဲ႕ ပထမဆံုးၾကယ္သီးကို
တစ္ႀကိမ္တစ္ခါေတာ့ မွားတပ္ဖူးစျမဲမို႔ပါ။
မူရင္း- – – http:// blog.udn.com
Post a Comment